Udvalg / arrangementer

ab-fodbold

Benny Nørgaard: Besøg i Royal Arena feb. 2019

Referat af Kulturudvalgets besøg i Royal Arena den 27.02.2019 

Ikke mindre end 35 tjønsere med ledsagere var mødt frem ved VIP indgangen til arenaen, hvor vi blev modtaget af en veloplagt Dan Hammer, der inviterede indenfor i VIP ankomstområdet, kaldet Audi Club.

Dan Hammer fik os hurtigt over på sin side, da han indledte med at udtrykke sin dybeste respekt for ikonet AB, om end pt. lidt hensygnet og at han var stolt over vores interesse i arenaen. Hammer havde selv spillet i Fremad Amager.

Herefter fik vi lidt historie om tilblivelsen, der var nødvendig, da man i regionen kun havde Malmø Arena og Boxen i Herning med samme kapacitet og København ville gerne kunne tiltrække internationale sportsbegivenheder. Københavns Kommune og Realdania enedes om hver at give 325 mio. kroner til projektet og grunden blev stillet til rådighed af Udviklingsselskabet By og Havn. Da der også kunne findes finansiering til resten af pengene, op til 1.4 milliard, var fundamentet skabt og projektet kunne præsenteres i 2011 og arkitekterne kunne gå i gang med at tegne arenaen.

Året efter blev designet præsenteret af de vindende arkitekter, 3XN, som kunne afsløre et flot nordisk design med masser af glas og træ. Træet blev ganske vist købt i New Zealand. I 2013 var der grundstensnedlæggelse og 28. januar 2017 blev arenaen indviet af Kronprins Frederik, der i parentes bemærket, ikke havde noget med navnet at gøre ud over et nik. Arenaen er opkaldt efter hovedsponsor og øl leverandør Royal Unibrew.  

Arenaen ejes af partnerselskabet Arena CPHX og som operatør vandt Live Nation konkurrencen. Live Nation er verdens førende underholdningsselskab, som har arrangementer hver tyvende minut over hele verden. Den daglige drift varetages af Danish Venue Enterprise med Dan Hammer som direktør og med ca. 22 fast ansatte medarbejdere.

Allerede den 3. februar 2017 kunne den første koncert afholdes med Metallica, men den blev et mareridt, idet kasseapparaterne svigtede, forsangeren blev syg og lyset i hallen ikke kunne slukkes. Alle problemer blev dog klaret og arenaen fik sin første succes i en fyldt arena.

Herefter gik vi ind i hallen, hvor vi kunne se de mange siddepladser og gardinerne, der kunne rulles frem og tilbage alt efter, hvor mange tilskuere, der var i hallen. Hallen er hesteskoformet og scenen kan også rulles frem og tilbage.

Der er 25 meter fra gulv til loft og taget bæres af nogle solide 100 meter lange stålspær, der kan bære ikke alene taget, men også de 165 tons udstyr, som kunstnerne kommer med i form af projektører, højtalere, dampkanoner m.v.

Der kan maksimalt være 16.500 tilskuere og hvis alle skal sidde ned, er der plads til 13.000 og det mindste hallen kan indrettes til er 3000 tilskuere. Alle stole og overflader er pakket ind i lydabsorberende materiale så akustikken er formidabel.

Kunstnerne kommer normalt med alt det udstyr, der skal bruges til en koncert og det er ikke unormalt, at en kunstner kommer med 50 trucks med udstyr. I forlængelse af hallen er der et garageareal kaldet loading room, hvor lastbilerne kan læsse af og på i tørvejr. Her findes også Arenaens nødstrømsgenerator, så huset ikke går helt i sort, hvis strømmen svigter.

Herefter gik vi videre til arenaens omklædningsrum eller dressingroom, der til kunstnerne er udstyret med bløde gulvtæpper og sorte gardiner på væggene. Til sportsudøvere er gulvtæpper og gardiner fjernet.

Næste destination var øl kælderen eller Beer Storage, som Dan var meget stolt af. Anlægget kan rumme 32.000 liter øl og for at øllet kan komme rundt i hele huset, er der en 3,2 km lang ledning. Øllets temperatur var 6 grader og det var økologisk øl leveret af hovedsponsoren, Royal Unibrew.

Herefter gik vi via Audi Club op ad trappen til Audi Level, hvorfra der er adgang til husets VIP område med barer, sponsor lounges eller partner suiter, som de kaldes i arenaen. Der er i alt 15 suiter af forskellig størrelse og de er alle udsolgt, selv om et sæde koster kr. 75.000,- per person. Vi fik lov til at kigge ind i den suite, der pt. er lejet af fodboldklubben Brøndby. Et flot rum, hvor glasdørene kan åbnes, så der er adgang direkte ud til siddepladserne.

Her fik vi de sidste oplysninger om driften af huset. Den årlige omsætningen er på ca. 150.000 mio. kr., der primært kommer fra udlejning af hallen, udlejning af suiter og salg af mad og drikke.  Men der er mange udgifter. De faste udgifter til medarbejdere, lys, varme m.v. er på kr. 200.000,- om dagen. Når der er koncert, er der ca. 500 mennesker på arbejde som vagter, tjenere, kokke, hjælpere i boderne osv.

Det vigtigste aktiv i driften er at have en tom kalender, idet det ikke er Arenaen, der bestemmer, hvornår kunstnere og sportsarrangementer kan afholdes. Kunstnerne kommer forbi, når det passer ind i europa- eller verdensturneen. Derfor er det vigtigt, at det tager kort tid at opstille og nedtage et arrangement.   Disse forhold er optimeret i arenaen og allerede få timer efter et arrangement, er lastbilerne pakket i loading room og ude af huset.

På kulturudvalgets vegne takkede Niels Torp for en spændende og inspirerende rundvisning og everrakte Dan Hammer den obligatoriske vingave.

Til sidst tilbage til VIP indgangen, der også er udgang, til et personligt håndtryk af Dan Hammer med tak for et spændende besøg.

Efter rundvisningen gik vi til Crown Plaza, hvor vi fik frokost.

Med venlig hilsen

Kulturudvalget

Benny Nørgaard

Flere billeder på 8: Tjønser-billeder > Ture og arrangementer