Tjønserne til Italien 2017

ab-fodbold

Referat fra Birte og Vagn

Sicilien tur september 2017

Vi var næppe kommet hjem fra Japan, før der blev forberedt en ny tur og denne gang til Sicilien.

Jane Acounto de Lorenzo, Ole Kaysen og John Andersen planlagde en fantastisk tur, men ikke alt gik, som det burde. Først blev vores fly fra Kastrup aflyst 13. sep. og vi fik i stedet for et fly d. 12. september, så vi var parate til at starte vores program d. 13. september.

Vi nåede til Düsseldorf, piloterne strejkede, men vore dygtige arrangører sørgede for en lille ekstra rejse med tog, fly og bus over Køln, Palermo til Acitrezza. Vi nåede frem med ca. 12 timers forsinkelse ca. kl.1.00 om natten. Hotel Marina Palace computer var i stand til at udskrive XL ark med mange små firkanter, og alle reservationer kunne så indføres med blyant og slettes igen med viskelæder. Denne metode betød, at Tim kunne få fremvist 3 værelser, medens Jette og Niels fik et værelse kl.2 med kun en dobbeltseng, som desværre var optaget af et andet par. Næste morgen var alle problemer løst, og vi konstaterede at vi boede på et rigtigt godt hotel med en strålende morgenmad.

Udsigt fra vores hotel

Onsdag morgen blev vi afhentet af en bus og kørt til Catania . Vi havde en italiensk guide , som var kønnere at se på end at forstå hendes engelsk. Næppe sammenlignende størrelser. Det var ikke noget problem for Jane oversatte det meste. Vi vandrede rundt i byen og så dele af universitet og ikke mindst deres Domkirke, der rummede en grum historie. En ung helgeninde Agate, havde afslået en frier og fik derfor brysterne skåret af.

På Piazza Del Domo havde de placeret en elefant, som skulle beskytte dem mod Etnas vrede. På AB har vi Willum. Jane førte os derefter hen om hjørnet, og der lå lige tilfældigt et sted med forfriskninger. Om hjørnet lå en ny kirke, hvor vi oplevede et leben, som måske var blandet konfirmation og bryllup. Professor Olhoff bemærkede, at de havde lagt den røde løber ud. Her stod han og poserede til en af bryllupsgæsterne, gjorde ham opmærksom på, at løberen var udlagt til brudeparret.

Efter 4 retters frokost- rigeligt med vino og Limoncello- gik turen hjem og nogle kom i vandet, inden vi på Cafe de Mar fik antipasta og drinks. Og vi var så 2 timer senere parat til en 4 retters aften menu.

Torsdag kørte vi til Taormina , hvor vi først og fremmest så det romerske amfiteater og nød den flotte udsigt over bl.a. Naxosbugten.

Vi gik også rundt i byen og så på forretninger. Det har vi ikke gjort på tidligere ture, men vi fandt dog efter kort tid en fortovscafe og senere et spisested i Naxos.

Kl. 18 var næsten halvdelen af de mandlige deltagere nede at træne. Jeg har med vilje glemt resultatet, men Jane havde sørget for det vigtigste iskolde øller til 30 spillere.

Om aftenen besøgte vi en restaurant, som lå i en havn 5 min kørsel derfra.Her fik vi bl.a. serveret fremragende antipasta med ny fanget skaldyr.

Fredag ’15 sep.

Afsted kl 7.00 med bus til Millazo. Derfra videre med hurtigbåd via Vulcano til Lipari, som vi så fra en bus- med russisk guide.

For til sidst at finde Da Filipino og 4 retters menu. Flot tur, flot mad. På hjemturen var vi først med en mindre båd, hvorfra vi kunne bade, og de fleste benyttede chancen for at svømme i det flotte azur blå hav.

På Vulcano skiftede vi til hurtigbåden, og så var det bare at køre hjemad. Med tanke på de store kampe om lørdagen, var aftensmåltidet beskedent.

Lørdag

Om eftermiddagen drog vi afsted til det store sportsanlæg Torre del Griffo. Vi skulle afvikle en turnering mod 2 italienske hold fra den nærmeste omegn.

Samtlige siddepladser var revet væk.

Vi startede med at stille op midt på banen, ligesom landsholdet plejer, og nationalsangene blev afspillet. Vi var klart de bedste til at synge. Jeg ved ikke, om de to italienske hold havde et dårligt ry, men kampene kunne først starte når ambulancen, var på plads ved sidelinjen.

Intet mindre end en ambulance var godt nok til Bent, der fik hjælp til sit bistik. Vi var glade for, han kunne deltage i de senere festligheder.

I den første kamp fulgte vi godt med og med få minutter tilbage og kun bagud 1-0 blev Thomas spillet helt fri midt foran deres mål og skulle blot trille bolden i mål. Desværre mente dommeren at Thomas -i løbet af ugen veludviklede mave-var offside. I den anden kamp spillede vi mod et hold der ville vinde, men da Nelle sparkede bolden ind i trekanten og reducerede til 1-2, steg vores humør. Mads knaldede bolden på stangen, stadig 1-2. Forsvaret med Ole og Tim i spidsen bekæmpede modstanderne på stålende vis, men desværre også hinanden til sidst. Resultat 1-3. Vi fik en flot medalje for vores tredjeplads i Elio’s minde turnering.

Efter omklædning til pænt tøj mødte vi til spisning til de syv retter og godt med vin. Tim holdt en flot tale for vores værter på engelsk med hollandsk accent.

Søndag 17 sep.’

Den sidste dag for hele holdet, blev benyttet til et besøg i Piazza Armerina, hvor vi så Villa Romana del Casale med fantastiske mosaikker. En utrolig oplevelse at se disse meget veludførte mosaikker. De der romere kan noget med sten !!! Selve motiverne var meget naturtro, tigre, antiloper etc. fra det afrikanske kontinent. Samt meget fine piger i BIKINI !!! En stor oplevelse.

Hvor de tidligere ture i stor udstrækning var langs havet, gik denne tur ind i landet og vi fik et godt indtryk af naturen og landbruget på Sicilien. Om aftenen gik vi ned på Cafe de Mar til afslutningsmiddagen.

Jane, John og Ole takkede hinanden og selskabet for en helt vidunderlig rejse.

På rejseselskabets vegne skal I 3 arrangører have en kæmpe Tak.