22: Tjønser-ture

ab-fodbold

Vagn Ludvigsen: Amalfi 2008

Tjønsere tager igen til Italien.

September 2008 – Vagn Ludvigsen

Tirsdag d.09.09.2008 ankommer de fleste af tjønserne, dvs pensionister, efterlønnere og arbejdsramte, der enten er hurtige til deres arbejde eller ikke savnes, når de er væk fra arbejdsstedet. Elio har som sædvanligt sørget for at det hele fungere perfekt, så vi er hurtigt henne hos Nello – fodboldklubbens formand , hvor der var pizza til alle. Senere sonderede vi by livet og med mange udsendte medarbejdere i funktion fik vi konstateret, at det var torvet, hotellets terresse og baren lige overfor hotellet, som var egnede steder til aftenmøder. De få der ville på diskotek blev afvist ved døren- sikkert fordi de var for gamle – selv påstod de at stederne var lukkede.
Flyveturen havde taget hårdt på mange, så kun få nåede morgenmaden næste dag (de skal ikke angives), men de fleste nød livet i solen/skyggen ved poolen efter frokost. Undervandssvømning er en spændende konkurrence og Bent J. , John A. lagde for med en bassinlængde (20 m) og godkendt af Christian A., som lå i den modsatte ende udstrakt på ryggen i en liggestol. Han fik dog Henning til at rette ryglænet op, så han kunne følge mit forsøg og så at min hæl på et vist tidspunkt var over vandoverfladen, og så blev jeg diskvalificeret. Senere på ugen satte Yde tingene på plads og svømmede 5m længere end os andre.
Første udflugt gik tik Sorrento med tog. Vi gik målrettet gennem byen og her behøvede vi ikke at tælle om alle var med. Efter vinsmagningen gik vi ud mod havet og her fik min værrelsesven Villum frie tøjler, men desværre faldt han i dårligt selskab, så han og Torp blev væk efter middagen på vej til  Sorrento  Musical. Allan var med, men han må have siddet og sovet. Da en af de kønne dansepiger bød ham op, reagerede han ikke. Frank sov ikke, han kastede sig fra yderste plads i armene på pigen og svingede hende rundt, som om han ikke havde spillet fodbold som dreng, men altid gået til dans. Frank var på banen næste dag og det ændre ikke på ovenstående udsagn.
Torsdag tjønsede vi til de 2 mindste mål i Nordeuropa. Allan, Duun, Yde og Villum scorede til resultate 2-2. Herefter havde vi fri. Senere på aften kom resten af spillerne  og igen var der nogen der ikke nåede morgenmaden næste dag. Her viste Torp ellers hvordan man laver toast med skinke og ost. Det var tæt ved at hotellet måtte rydes.
Fredag var vi  med vores Guide Annamaria Durante på tur til Capri . Vi fik et spændende fortælling om lægen Axel Munthes liv. Nogle fik en tur med svævebanen og andre nød en let frokst med tre retter. Alle nåede båden og hjemturen gik rundt om øen og hen til den blå grotte. Vandhundene John og Yde svømmede inde i grotten. De måtte efterfølgende betale 20 euro ekstra, hvis nok fordi vandet skulle renses. Claus var med som observatør. Vandet var lyseblåt indenfor og mørkeblåt udenfor. Om aftenen spiste vi ved den havn vi ankom til. Først fik vi de antipasti Elio havde forudbestilt og så kunne vi ellers selv bestemme de næste 3 retter og dessert. Det var ikke alle der spiste helt så meget, men lækkert var det.
Lørdag var kampenes dag. Med hård hånd blev Jørgen E., Mærsk og Bent J. solgt til Sienna. Resultatet blev at vi trods alt havde 3 vindere med i gruppen og nu kun 22 tabere. Jeg kan ikke huske meget fra kampene – jeg havde travlt med at dække op – men statestikken siger alt, Laust er med for første gang og det er første gang vi taber 2 kampe. Målscorerne var Allan og Knud begge med hovedet. Knuds mål var det flotteste. Han lå vandret i luften og scorede helt uden chance for Oldenburg.Tilskuernes største oplevelse var dog i følge en referent, da Christian Andersen efter at have spillet i 5 min, udmattet satte sig på bænken og Henning i mørkt jakkesæt lagde sig på knæ og tog støvlerne af Christian.
De efterfølgende dage fik vi set Amalfi, Positano og Ravello, Båden var udskiftet med en bus og det var nok en rigtig god ide. Vi var oppe på Vesuv og senere i Pompei. Spændende, men også krævende. Elio sagde: Det havde lige været noget for Thomas. Om aftenen fik vi den store anretning på hotellets terrasse og Kjøller takkede Jane og Elio for den flot arrangerede tur. Yde fulgte op og takkede for os unge spillere.
Referatet blev lidt kort, da jeg har mistet mine foto-notater undervejs. Det er der nok mange der skal være glade for.

På alles vegne Tak for en strålende tur.