VM i Japan for GVM/70+, 2017

JA, FJ, KB: Opfølgning fra Japan

AB 70+ til VM i Japan

Japans nationalflag.

13. april: Vi har vandret hele dagen i dejligt vejr – startende kl 09 med Kim, der viste os kejserens have – og så tog hjem for at nå sit fly, mens nogle af os ud til Tokyo Skytree, som i 2011 var verdens højeste tårn på 634 m.

Vi nøjedes dog med de 450 m via 2 elevatorer – 40 sekunder de første 350 m – og flot udsigt fra begge niveauer.

Spiste derude og tog metro lidt rundt og er først kommet hjem lidt før 17 med Frits, fra Hawai, som flyver hjem nu, mens vi sover en gang til her, og har en bus til lufthavnen 0745.

Og så lander vi jo samme dag, fredag 1530, så jeg håber, der er tjøns lørdag kl 15 for alle os unge 🙂

—-ooo0ooo—-

13. april: Jeg ved ikke, om dette også kan komme på hjemmesiden – det har jo en del med os at gøre – og Kim har været fantastisk til både at arrangere turen – og lede os igennem den med fast hånd.

Så helt velfortjent, at de også vandt den vigtigste af turneringerne – og trofæet for 2. gang.

Jeg kopiere lige Frank, som vi var nødt til (som planlagt) at sende hjem 10/4, så vi ikke blev fristet til at bruge ham på banen igen. Han fik jo ikke lov i weekendturneringen – meget forståeligt.

Med venlig hilsen John

Hello O70 NC United Japan participants.

For most of us this is our last day in Japan.

We had a successful tournament and I hope you all enjoyed the trip – even if it was a bit hectic and with long walks for some – but soccer wise we did great. I think we counted 15 matches and we only lost 3 of them (when we include the little encounter in Saitama against our Danish Friends who beat us 1-0 on a goal by their speedy youngster Frank – who we could not contain).

Best of course was our 4 games for the O70 Football World Cup/Japanese Masters in Ichihara where we thought after our 1st game trashing 4-0 that we could say goodbye to defending our O70 champion ship from our last trip to Japan in 2015. But the sun, the moon, the planets aligned and by beating Chiba 2-0 and winning 1-0 Sunday morning we found out Chiba had beaten our 4-0 win opponents 1-0 so we placed 1st in our division and went on to face Akabane in the final.

We got better and better as the matches progressed and thanks to a strong defense lead by the two Mike’s and CJ and a creative midfield of Bruce, George and Kim – we tied our parts together and secured a 0-0 draw to go to a penalty kick shoot-out, where Mike Chapas did two glorious saves after George, Gaby & Bruce converted their 3 penalties for us winning the champion ship.

Here is a picture of the plaque I received and I shall all send you individual pictures when I get back.

Here we are at the JFA (Japan Football Association) with a replica of the World Cup, which we deserved with our gritty performance and just 13 players and a bit of help from the two Taka-sans and Akita – for a great tournament in Ichihara.

More pictures and report to follow when I am back in the USA.

Hope you all enjoyed the past 14 days together and will have a safe travel back to USA and Canada.

Rgs Kim Bergenser

—-ooo0ooo—-

11. april: Tirsdagen bød på heldagsregn i Tokyo, så vi blev våde allerede på vej fra toget til det Olympiske stadions træningsbane (1964 olympiaden), som heldigvis havde omklædningsfaciliteter og en god kunstgræsbane med rigtig hældning, så den ikke var for våd.

Det blev vi, men fik alligevel en fin kamp mod SFL fra Japan – 2* 15 minutter med godt spil og en kæmpechance til os, hvor en friløber desværre blev placeret lige på målmanden – så vi endte 0-0.

NC spillede lige efter også 0-0, mens vi blev lidt tørre og varme igen, men til næste kamp mod Kizuna var der kun tid til 2*10 min, så tempoet blev sat op – og vi havde en del gode forsøg og holdt dem væk fra vores mål.

Men dagens helt blev Yde, der efter mindre afbrænder blev så ærgerlig at han bankede bolden op i øverste målhjørne før pausen til 1-0. Og efter pausen gentog det mål, igen uden chance for målmanden.

For så at slutte af med et hovedstødsmål efter et flot indspil til ham.

Så vi sluttede standsmæssigt med 3-0 og da NC samtidigt kun vandt 1-0 i deres kamp, så mener vi også, at vi vandt den turnering på bedre målscore – selv om der ikke var tid til at få afgjort det med en kamp mod dem.

Så et flot resultat med 3 vundne træningsturneringer til os og en World Champion sejr til NC i weekendens turnering, som vi måske helst ville have vundet.

Efter kampe og bad gik vi retur til stationen og kørte til party med firbar og mad og få taler, men mange sange sammen med japanerne og amerikanerne (også deres 65+ hold) – og nogle tog videre til fodboldmuseet, hvor den japanske fodboldformand viste rundt og der blev snakket om fodbold i Danmark, Japan og USA.

—-ooo0ooo—-

9. april: Jeg har prøvet at fortsætte den foreløbige rapport, så du nu får en samlet til hjemmesiden:

Lørdagen var med silende regn, så nogen tog taxa kl 09, mens resten gik 25 min = 1700 m i regnvejr til pænt stadion med 3 flotte græsbaner og en kunstgræsbane + omklædning til os i små rum, mens de fleste af de mange 60+ , 65+ og 70+ hold klædte om i telte på pressenninger – i den samme silende regn.

Turneringens og vores 1. kamp var mod Shonan Pegasus, der kom foran 1-0 og 2-1, men efter pausen kom vi fint igen til 5-2 til os, takket være 3 mål af Mads og flotte angreb fra Bjørn (der stod på spillerlisten med alder, ligesom vi andre) og anfører Yde. Og så fik vi vor japanske pige Yoko på banen – og amerikanerpigen C.J., der scorede til 4-2.

Lang pause og det var lidt koldt at gå rundt inden den officielle åbningsceremoni 1220-1235 med taler af borgmester og klubformænd, og alle hold stående ude i regnen – dog med paraplyer og overtøj på.

Så vi var lidt kolde, da vi skulle spille ny kamp 1250 – 1345 mod Tokyo Akabane, et flot hold japanere i rødt og hvidt – og jo med de stolte bogstaver A og b i klubnavnet.

Det må have rystet os, for vi startede som i første kamp med at lade dem lave et godt mål i starten af kampen, og trods mange forsøg og gode løb oppe foran, så blev det desværre ikke til mere, så vi tabte 1-0.

Senere på dagen spillede Akabane uafgjort med Shimizu senior all stars, så de 2 hold endte dagen med 4 p mod vores 3, og vi skulle så vinde søndag for at have chancen for at komme videre som nr 1 eller 2 i vores pulje.

USA (NC United) tabte deres 1. kamp 4-0, men vandt deres eftermiddagskamp 2-0, så de var også med endnu, men i den anden gruppe, hvor der også var et hold med 2 uafgjorte kampe, og derfor kun 1 hold med 4 p.

Søndagen fortsatte med samme silende regn og god gåtur fra hotellet til 1. kamp 930 for både os og NC, hvor vi spillede på kunstgræsbanen. Vi havde Pelle, Gunnar og Kentorp på skadeslisten, og unge Frank måtte ikke spille med.

Men vi havde pigerne, Yoko på 67 og CJ på 60, på sidelinjen da vi startede kampen – traditionen tro (i denne turnering) ved at lade modstanderne få et mål i starten af kampen på et flot langskud helt oppe i det nærmeste målhjørne.

Vi havde ikke meget at byde på i starten af kampen, og lidt efter udbyggede de føringen med et godt gennemspillet angreb, hvor vores forsvar slet ikke fik opdaget, hvor de stod fri og kunne score.

Så fik vi lidt mere hold over spillet, og Mads med en friløber og Yde med skud tæt forbi både venstre og højre stolpe kunne have gjort en forskel, men heller ikke andre gode forsøg lykkedes, så kampen blev tabt 2-0 og vi var dermed med en 3. plads ude af turneringen (dog med målscore 5-5), hvor kun de 2 bedste gik videre.

NC vandt deres kamp 2-1 og det flaskede sig, så de kom direkte i finalen som puljevindere – og vi hørte, at de vandt – stort tillykke – flot kommet igen efter deres 1., tabte, kamp.

Vi tog tilbage til hotellet og tog bad og pakkede, så vi kunne tage toget til centrum af Tokyo, hvor vi nu er, mens NC holdet først kommer hertil senere på dagen.

Vi mangler så kun slutturneringen på den Olympiske træningsbane på tirsdag, hvor vi skal spille mod 2 japanske hold, men ikke mod NC, så vi må jo trøste os med, at vi vandt over dem i træningsturneringen.

Og så håbe på, at vi mødes igen i andre turneringer.

8. april: Hej Søren

I dag startede de uofficielle VM for klubhold i 70+ kategorien.

Det regner og holdet er “halt” efter en lang tur hvor utallige gåture, opvarmningsturneringer og en helve…… masse transport har tæret på de gamle stænger.

Ikke desto mindre trodsede jeg regnen og tog ud til stadion og så vores klub og hold vinde 5-2 efter 2-2 ved pausen.

Flot spil på den smukkeste bane jeg har set i mange år samt en vedvarende pres på modstanderen gjorde dem møre og i 2. halvleg var det ren opvisning.

Målene blev scoret af Niels Yde, 3 x Mads og CJ (amerikansk kvinde vi låner).

Tænker om du måske ville overraske drengene med en lille tekst og et par billeder (kan desværre ikke bruges af tekniske årsager, red.), måske allerede i dag (lørdag), så vil jeg lade det sive, at deres præstationer er kommet hjem før dem, og at pressen er vilde med de nye AB’ san’er.

Med venlig hilsen / Best regards
Frank Jakobsen

—-ooo0ooo—-

6. april: Vi havde en meget fin tur til Hiroshima trods regnvejr hele eftermiddagen, som gjorde, at vi sprang slot og japanske haver over og isf tog nogen hjem 1630 mens vi andre spiste og tog 1848 som planlagt – og var hjemme 2107 (din plan sagde 2104, men du er undskyldt!!).

Super dag med rystende besøg på museet og god tur til øen, hvor der var bryllup, som alle kunne følge med i.

Er nu i gang med mails, så mon ikke jeg finder en fra dig med resultaterne af jeres kampe?

Vi ses til sen morgenmad og i bussen til Osaka sightseeing i morgen

—-ooo0ooo—-

4. april: Vi kom til Kyoto  med Shinkansen fra Tokyo og bus til stadion og så i 1. træningskamp ( alle 2* 20 min) de 2 japanske hold spille 0-0, før USA vandt 2-0 over Kyoto og vi 4-1 over Shiga og USA 1-0 over Shiga.

Men så tabte vi 3-4 efter 1-4 til Kyoto og spillede så 2*10 min med 1-0 over USA, så vi vandt denne turnering knebent.

Men vi havde ligesom de japanske hold alle unge spillere med, så Frank Jacobsen gjorde en forskel selv om han ikke var inde i hele tiden i alle kampene.

Så alt går fint, og vi håber på AB sejr i Køge i morgen, hvor vi har fri til sightseeing i Kyoto, og torsdag tager AB til Hiroshima mens USA spiller ny turnering og alle ser Osaka fredag før næste turnering i Ichihara lørdag.

—-ooo0ooo—-

2. april: Japanturens 1. kampe skulle spilles i Saitama, hvortil vi kom med tog og taxa, hvoraf flere ikke anede, hvordan de skulle finde dertil – men alle nåede da frem til omklædning på store flotte pressenninger.

Heldigvis var vejret med os – solskin og 13 graders varme – og vi fik delt tøj ud også til vores amerikanske pige CJ (60-årig tidligere dommer, som vi kendte fra AB turneringen i 2016, hvor hun spillede med et AB hold og scorede 2 gange – og iøvrigt gift for 2 år siden med Bob fra NC United holdet) og til japanske Yuko (en god pigespiller på 67 år), der fulgte os som forstærkning (blev regnet som lovlige 70+ mænd) til alle kampe mm.

Der var megen aktivitet på græsbanen, da vi kom, idet der var kampe også for 60+ og 65+ – og vi hørte, at der var 120 aktive spillere over 60 år (dvs også 70+) i klubben, og at de trænede og spillede der uden andre omklædningsfaciliteter end de blå pressenninger – og så en toilet skurvogn med de sædvanlige utroligt rene forhold. Og med en god larm fra en motorcross bane, der lå bag en vold tæt på banerne. Vi spekulerede på, hvad der var sket i regnvejr, men det fik vi siden opklaret i Kyoto, hvor man havde sat telttage over de ellers regnvåde presseninger.

Der blev tænkt en del på de gode forhold, vi har i Bagsværd – og på de mange spillere man havde i en lille forstad til Tokyo.

NC United startede 70+ træningsturneringen og spillede uafgjort 0-0 i mod Saitama seniors 1, og derefter vandt vi 1-0 over Saitama 2 uden ungdomsspileren Thomas, der i stedet spillede en halvleg i en kamp bagefter med USAs 65+ hold fra Georgia, der tabte 1-7 til det lokale hold, der var flot spillende.

Der blev serveret snacks og sake og øl/vand fra et opstillet bord hele dagen og NC spillede så 1-1 mod Saitama 2, så vi kunne vinde turneringen med en sejr, selv uden at spille 3. kamp (som der heller ikke var tid til, at nogen kunne spille).

Så vi fik Thomas med på holdet, i vores sidste kamp mod Saitama 1 og han scorede et flot langskudsmål uden chance for deres ellers godt spillende målmand og vandt så 1-0 og dermed turneringen.

Efter kampene og snak med japanerne, der forærede os en 3 liters sake papvin, kunne vi klæde om på presseningen og få taxaer til toget (som de godt kunne finde hen til) og så køre hjem til brusebadet på hotellet efter en dejlig fodbolddag.