2021

ab-fodbold

Dr. Spin: Lauge får en chance

Stor indrømmelse til Lauge Nilsson

Flere anonyme tjønsere har henvendt sig til redaktionen. Det drejer sig bl.a. om Tim Rishøj, Ole Kaysen, Niels Yde, Henrik Duun, Laust Jakobsen, samt mange andre, som har ytret deres utilfredshed med behandlingen af Lauge på tjønsersiden. Nærmere bestemt det faktum, at alle Lauges udtalelser konsekvent bliver forkortet af redaktionen.

Derfor har bestyrelsen for nylig indkaldt samtlige ansatte til MUS-samtaler, og alle pegede på at Dr. Spins påfaldende mange forkortelser af Lauges udtalelser ikke klæder vores ellers fremragende hjemmeside. Lauge har ikke haft mulighed for at færdiggøre en sætning siden 2014 (hvor det forøvrigt stak helt af).
Det skal der rådes bod på nu, da det alligevel er agurketid og vi ikke aner, hvad vi skal finde på at skrive om, og landet langsomt er ved at komme sig over nederlaget til England i semi finalen. Det er tid til eftertanke og reflektion oven på nogle euforiske uger med fest, flag og sang i selv den mindste flække i landet. Derfor har vi bedt Lauge Nilsson – der jo er Ph.D., cand. psych., doktor, ekstern lektor og adjunkt, professor emeritus og også tjønser – om at kommentere det danske landsholds indsats ved dette års EM, og bestyrelsen har pålagt Dr. Spin ikke at forkorte indlægget.

Lauge: – Som jeg ser det, har det været et yderst vellykket EM for Danmarks vedkommende. Vi spillede fortrinligt og velovervejet i alle kampene på nær dem vi tabte, men der skal man lige tage i betragtning, at de danske spillere jo var meget påvirkede af Christian Eriksens skrækkelige uheld i kampen mod Finland. Og når vi nu er ved Finland, så minder det mig om den gang jeg underviste på seminariet i Huttelihutsiunut i Grønland, hvor én af mine studerende, Kakkelak Aquasut, midt i min undervisning, spurgte om mit syn på sælfangst før og nu. Det kom helt bag på mig, da jeg jo ikke havde forberedt mig på at få netop dét spørgsmål, så jeg svarede, at jeg faktisk ikke havde fået stillet det spørgsmål før, men at det var en yderst interessant problemstilling, som jeg ville vende tilbage til næste dag, for der skulle jeg alligevel undervise i brugen af interaktive hjælpemidler.
Jeg har mange gange undervist i brugen af forskellige kridttyper, når jeg har forsøgt at anskueliggøre indviklede og avancerede undervisningsteorier. Som alle ved, er skrivekridt en form for kalksten, som er finkornet, afsmittende og svagt hærdnet (blød), så at den, som navnet siger, kan bruges til at skrive med. Skrivekridt stammer næsten udelukkende fra sen kridt-tidsrummet og har derfor lagt navn til den geologiske periode Kridt.
Efter at jeg tog forskellige farver kridt i brug, blev det også meget nemmere for mig selv at forstå, hvad det var, jeg underviste i. Jeg har i øvrigt en nærmeste ulæselig håndskrift, men det blev meget bedre med de flerfarvede tavlekridt, som jeg introducerede i starten af 80’erne. F.eks. skrev jeg altid det vigtigste med rødt for at understrege vigtigheden, mens mere perifære betragtninger og overvejelser enten kunne få en grøn, gul eller blå farve. Som I nok kan forstå, har jeg altid været langt fremme med nyskabelser i undervisningen, og nu ser man virkningen af det med regnbuesymbolet overalt. Jeg var faktisk trendsætter uden helt at vide det.
En anden ting, jeg også indførte i undervisningen, var æggeuret. Når undervisningen begyndte stillede jeg mit vækkeur på 20 min. Det hjælp mange elever med vågne op og følge med og indimellem – det må jeg erkende – vågnede jeg også selv op. Forskning på området har vist, at 20 min. er grænsen for længe, man kan koncentrere sig og modtage læring. Det har inspireret mig meget, at…..(fork. af red.)

.den pædagogiske læringsproces har altid været mit hjertebarn, især hvordan levende undervisning med brug af forskellige interaktive hjælpemidler fremmer forståelsen af….(fork. af red.)

….et andet felt inden for den progressive undervisning, som har optaget mig meget, er elevernes placeringen i klasselokalet. Jeg har lavet flere forsøg, hvor jeg placerede de dygtigste elever (som regel piger) på de forreste pladser helt oppe ved katederet. Her har underviseren den bedste………(fork. af red.)

.noget af det sidste, jeg nåede at undervise i, var forskellige former for forældreinddragelse så som udfyldelse af eftersidningssedler, klassekasseadministration, kostrigtige madpakker og….(fork. af red.)

Dr. Spin: – Vi siger tak til Lauge for dine interessante betragtninger på Danmarks indsats ved EM, og vi ser frem dine analyser af de kommende kvalifikationskampe frem mod VM.

Hvis andre har mod på at bidrage med indlæg, er i velkommen til komme forbi redaktion, hvor vi naturligvis byder på frokost med øl og snaps ad libitum og efterfølgende kroophold på Falsled kro sammen med redaktøren og hans kone.

Fortsat god sommer
Dr. Spin